Arbeidsomstandigheden rondom thuiswerken!
Het thuiswerk advies is ondertussen al weer komen te vervallen. Het kabinet vraagt extra
aandacht voor werknemers die zorgen hebben over hun gezondheid. Ook zij moeten veilig
kunnen werken. Een werkgever moet voor thuiswerkers zorgen voor een goede en veilige
werkplek. Per werknemer moet je als werkgever kijken welke gebruiksvoorwerpen,
technische systemen en taken nodig zijn om een zo goed en veilig mogelijke thuiswerkplek
te creëren. Hierbij heb je te maken met:
- De veiligheid
- De gezondheid
- Het comfort
- Het functioneren van de werknemer
Daarnaast ben je als werkgever verplicht om je werknemers uit te leggen hoe zij bepaalde
middelen goed en verantwoord gebruiken.
De werknemer zelf is natuurlijk ook verantwoordelijk voor een goede, gezonde en
veilige thuiswerkplek. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de middelen die jij als
werkgever aanbiedt en door het opvolgen van basisadviezen.
Neem de risico’s van thuiswerken op in een Risico-Inventarisatie en Evaluatie en stel een
plan van aanpak op. Dit is belangrijk voor je bedrijf en je medewerkers. Op deze manier zorg
je er onder andere voor dat er aandacht blijft voor de gezondheid van je medewerkers en
leidt het tot minder ziekteverzuim.
Heb je vragen of kunnen wij je ergens mee helpen? Neem gerust contact met ons op dan
helpen wij je graag!