Help! Er is een arbeidsconflict!
Een arbeidsconflict houdt in dat werknemer en werkgever onenigheid met elkaar hebben wat
is opgelopen tot een conflict. Op het moment dat er een arbeidsconflict ontstaat, zal dit
invloed hebben op het hele team omdat er een grimmige sfeer hangt.
Op het moment dat er een arbeidsconflict ontstaat of er al is, is het belangrijk om het gesprek
aan te gaan met je werknemer. Hoe kan het conflict opgelost worden? Probeer samen tot
oplossingen te komen, zodat het conflict ten einde komt. Lukt dit niet? Schakel een mediator
in! Een mediator is een onpartijdige persoon, die kan helpen met het oplossen van het
conflict.
Na het gesprek is waarschijnlijk het conflict opgelost. Worden er tijdens het gesprek
afspraken gemaakt? Noteer deze dan. Mocht er op een gegeven moment opnieuw
onenigheid ontstaan, kunnen deze afspraken erbij gepakt worden.
Is het conflict na het gesprek niet opgelost, dan heb je de mogelijkheid om op de
kantonrechter af te stappen. Om te bepalen wat u en uw werknemer moeten doen om het
probleem op te lossen kan een kantonrechter daar in mee helpen. Houd er wel rekening mee
dat de sfeer op kantoor hierdoor behoorlijk kan bekoelen.
Heb je vragen of kunnen wij je ergens mee helpen? Neem dan gerust contact met ons op!